Elektroninės patyčios – viena iš patyčių formų. Kaip ir kitos patyčių  formos, tai yra pasikartojanti agresyvus, tyčinis elgesys pasireiškiantis elektroninėje erdvėje. Neretai susiduriama su tuo, kad skriaudėjai, aiškindami savo poelgius internete, sako nieko blogo nenorėję, tiesiog juokavę ar išreiškę savo nuomonę, tačiau patyčios nėra nei humoras, nei nuomonės išsakymas. Kai norima pajuokauti linksma būna visiems, tyčiojantis – vienam vaikui ar net keliems būna skaudu ir liūdna. Elektroninėje erdvėje patyčios vyksta įvairiais būdais: įžeidinėjama, apsimetama kitu asmeniu ir kenkiama jo reputacijai, apgaulės būdu išgaunama ir viešinama asmeninė informacija, asmenys šmeižiami, persekiojami, keliama ir platinama įvairių situacijų filmuota medžiaga. Susidurti su elektroninėmis patyčiomis galime visur, kur internetu ar mobiliuoju ryšiu vyksta bendravimas ar kita komunikacija. Elektroninės patyčios gali būti ne tik žodinės, bet ir vaizdinės. Norint išvengti ar sustabdyti patyčias svarbu žinoti, kaip reaguoti ir elgtis susidūrus su jomis, kur ieškoti pagalbos.

Atsakymų į šiuos klausimus , kovo 27 ir 30 dienomis, Krekenavos Mykolo Antanaičio 5 klasių mokiniai ieškojo klasės valandėlės metu. Sveikatos specialistė pateikė naudingos informacijos apie elektroninių patyčių apraiškas, supažindino su Lietuvos vaikų Garbingo elgesio internete kodekso taisyklėmis. Užsiėmimo metu mokiniai žiūrėjo filmuotą medžiagą „Internetinės patyčios“, stebėjo ir diskutavo, kaip keitėsi pagrindinės herojės emocinė būsena. Jiems akcentuota, kad norint sustabdyti internetines patyčias svarbu tinkamai reaguoti ir vadovautis trijų žingsnių principu: SUSTOK!, BLOKUOK! PRANEŠK! Valandėlės pabaigoje, susiskirstę į grupes atliko praktinę užduotį, aptarė įvykusią patyčių situaciją. Mokinių tėvams pateikti patarimai ir rekomendacijos „Ką svarbu žinoti tėvams apie elektronines patyčias?“.

Siekiant įveikti patyčias, itin svarbu ugdyti vaikų emocinį intelektą, ir tam kampanijos metu būtų galima skirti daugiau laiko: padėti vaikui atpažinti savo ir aplinkinių jausmus; gebėti su jais tvarkytis; ugdyti empatiją; supratimą, kad visada yra kažkas, kas gali tau padėti ištikus sunkumams; gebėjimą ir norą padėti aplinkiniams.

Kovas – sąmoningumo didinimo mėnuo „BE PATYČIŲ“, todėl norime visus paskatinti savo neigiamas emocijas išreikšti kitais būdais, neskaudinant kitų, keisti savo elgesį ir išmokti praleisti progas pasityčioti, nes taip elgdamiesi  išlaikysime geresnę fizinę ir psichinę sveikatą.  Siekiant įveikti patyčias, svarbu ugdyti vaikų emocinį intelektą, padėti jam atpažinti savo ir aplinkinių jausmus, gebėti su jais tvarkytis, ugdyti empatiją, supratimą, gebėjimą ir norą padėti aplinkiniams. Be to, pasitelkiant įvairius ugdymo metodus, analizuodami įvairias situacijas, svarbu  stiprinti mokiniams įgūdį – kreiptis pagalbos tuomet, kai patys negali išspręsti kilusios situacijos. 


                                 Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Aušra Džiugelytė

 

image_print