Nieko naujo, kad mus kiekvieną dieną užtinka problemos ar rūpesčiai. Ir tik nuo žmogaus vidinės energijos priklauso, jie mus sustiprins ar sužlugdys. Viena iš aktualių temų šiuolaikinės visuomenės medijose – emocinis stabilumas. Emocinis ugdymas yra ir viena iš prioritetinių švietimo krypčių. Jau darželyje ir pradinėje mokykloje vaikai mokomi pažinti save, suprasti savo reakcijas, įvardinti jausmus ir ieškoti būdų, kaip juos tinkamai parodyti.
Socialinių pedagogų įgyvendinamos socialinių įgūdžių stiprinimo programos, psichologų konsultacijos, mokytojų skiriamas dėmesys vaikų psichologiniam atsparumui yra tik keli būdai šiuolaikinėje mokykloje, kaip ugdyti vaikų emocinį stabilumą ir pusiausvyrą. Tačiau tai daryti gali tik savimi pasitikintis ir sau emocinę pusiausvyrą gebantis sukurti mokytojas.
Panevėžio rajono Pažagienių mokyklos-darželio administracija, bendradarbiaudama su mokytojais, su tėvų bendruomene ir siekdama užtikrinti savo mokiniams ir auklėtiniams stiprius emocinio raštingumo pradmenis, ieško būdų, kaip sustiprinti ir įgalinti mokytojus. Šalia organizuotų paskaitų „Socialinis emocinis ugdymas ir mokinių pasiekimai“, „Streso ir vaikų elgsenos ryšys. Kaip ugdyti vaiko motyvaciją?“ kursų „Mokyklos darbuotojų psichikos sveikatos raštingumo didinimo mokymai” ir rajono švietimo pagalbos įstaigų psichologų konsultacijų buvo pasinaudota galimybe teikti paraišką Švietimo mainų paramos fondui Europos Komisijos finansavimui gauti ir pakviesti mokytojus dalyvauti tarptautiniuose kursuose Ispanijoje, Barselonoje.
Penkios mūsų mokyklos mokytojos mokėsi metodikos, kaip ugdyti asmenybės dvasinį tobulėjimą pasitelkiant jogos filosofiją tarptautinių ERASMUS + KA1 mokymų kursuose „Joga pradinėje mokykloje“ (Yoga in Primary Schools). Joga – tai metodas, pratimų sistema, nuraminanti besiblaškantį protą ir nukreipianti energiją į konstruktyvius sprendimus. Tai kartu ir universali fizinio aktyvumo forma, nes didina lankstumą, stiprina raumenis, reguliuoja širdies ir kraujagyslių sistemą, stiprina kvėpavimą. Visi šie faktoriai yra labai svarbūs žmogaus atsparumui ir efektyviam protiniam darbui.
Kursų metu ne dalino patarimus kaip greitai nusiraminti sudėtingoje situacijoje, kas labai populiaru šiandien, bet įgalino mokytis tapti ramesniais. Kai žmogus yra ramus, jo energetiniai centrai kūne veikia normaliai. Tai garantuoja stabilią nuotaiką, sėkmę, produktyvumą, imunitetą, sveikatą. Stiprus ir ramus žmogus, iškilus problemoms, tampa išmintingesnis, o silpnas ir nervingas pritraukia dar didesnes bėdas.
Besaikis naudojimasis socialiniais tinklais, perteklinė, greitai besikeičianti informacija, geopolitiniai neramumai verčia šiuolaikinius pedagogus sunerimti dėl vaikų elgsenos pokyčių, todėl buvo pasirinkti mokymai apie jausmus besivystančiose asmenybėse, kaip įveikti konfliktus ir pykčius tapo prioritetinė kryptimi tobulinant mokytojo profesines kompetencijas. Mokytojui yra svarbu ne tik ugdyti savo mokinius, bet ir apsaugoti juos nuo perdėtų tėvų ir juos supančios visuomenės lūkesčių. Vaikui būtini ne aplodismentai, ne ‚,patiktukai“, bet dėmesys, artimiausių žmonių domėjimasis, kaip jis gyvena, pokalbiai apie mokyklą, draugus, būrelius.
Kursai padėjo mokytojams susisteminti žinias ir profesinius įgūdžius, planuoti, kurie kursų modeliai galėtų praturtinti ugdymo turinį, praktiškai išbandyti aktyvumą skatinančius nusiraminimą ir koncentraciją stiprinančius jogos pratimus, kurie būtų įgyvendinti pradinukų fizinio ugdymo pamokose. Kursų pridėtinė vertė buvo ir ta, kad mokytojai plėtė savo komforto zoną, mokėsi bendrauti angliškai, bendradarbiauti su kitų šalių mokytojais, besimokiusiais toje pačioje grupėje, tyrinėti naujas erdves. Teko „įlipti į mokinių batus“ ir suprasti, kaip jaučiasi mokiniai.
Gyvenimas, augindamas žmogų, visada suteiks vienokio ar kitokio lygio problemų. Tik tinkamas reagavimas ir sėkmingas jų sprendimas atneš jėgų ir energijos. Todėl labai svarbu mokykloje užtikrinti, kad mokytojas, kuris turi nuolatinį kontaktą su mokiniais ir gali daryti poveikį jų nuostatoms, stiprintų vaikų gebėjimą spręsti problemas, turėtų reikiamus įrankius ir gebėtų jais naudotis. Galima pasidžiaugti, kad Panevėžio rajono Pažagienių mokyklos-darželio mokytojų pamokose bus integruojama ir praktikuojama jogos metodika. Sutikite, juk yra menas auginti ASMENINĘ laimę.
Parengė anglų k. mokytoja metodininkė Inga Vasiliauskienė
Šis straipsnis atspindi tik autoriaus nuomonę, todėl Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija negali būti laikomos atsakingomis už jame pateiktą informaciją.