Lapkričio 8 d. Panevėžio rajono švietimo įstaigų vadovai, mokytojai, pagalbos mokiniui specialistai dalyvavo neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programos „ Neuromokslai apie socialines ir emocines kompetencijas“ mokymuose, kurie vyko Birštono „Eglės“ sanatorijoje. Mokymus vedė „Eglės“ sanatorijos medicinos vadovas, neuromokslininkas, gydytojas neurochirurgas dr. Kęstutis Skauminas. Lektorius suteikė pedagogams daug naujų žinių, kaip praktiškai pritaikyti neuromokslų žiniomis pagrįstus darbo organizavimo bei ugdymo metodus, formas ir bendravimo būdus, skirtus socialinėms ir emocinėms kompetencijoms (SEK) ugdyti, siekiant individualios darbuotojų ir mokinių pažangos.

Neuromokslai yra mokslinė sritis, kuri nagrinėja, kaip smegenys veikia mokymąsi ir pažinimą. Jie gali būti taikomi ir socialinių ir emocinių kompetencijų mokymui bei supratimui. Lektorius pasidžiaugė, kad žmonija jau suprato, jeigu mus kas ir išgelbės, tikrai ne greitos kojos ar stiprūs raumenys. Tai padaryti padės tik mūsų mąstymas. „Pakeisti mąstymą sunkiausia, bet vertingiausia,“ – sakė jis.

Mokytojams visada jaučia pagarbą jau vien dėl to, kad jie drąsūs. Imasi daryti tai, ko nesukūrė gamta. Mes iš savo protėvių atsinešame mažiausiai 50 proc. genofondą, tačiau turime nepamiršti, kad tai – tik pastato pamatai. Bet tai, ką daro mokytojai, yra pastatas ant pamatų. Procesas vadinamas asmenybės ugdymu. „Naujos žinios, naujas įprotis, naujas gebėjimas – visa tai kasdien kuria mokytojai,“ – akcentavo dr. K. Skauminas.

Mes dėl evoliucijos turime tris smegenų pakopas. Pirmasis lygis – visi mūsų refleksai. Pirmą lygį turi visa gyvoji gamta. Antrasis lygis – jausmai, emocijos, turi tik žmonės ir šiltakraujai gyvūnai. Trečiasis lygis – mąstymas, turi tik žmonės – Homo sapiens. Tuo ir skiriamasi nuo gyvūnų, kad galima mąstyti ir kelti klausimus. Taigi mūsų smegenis sudaro trys smegenų lygiai, kuriuos būtų galima įvardyti tam tikrais personažais – „žalias“, „šiltas“ ir „protingas“, atliekančiais skirtingų smegenų dalių funkcijas. Smegenų struktūra yra tarsi trijų aukštų pastatas. Pirmas aukštas – „žalias“, antras – „šiltas“, o trečias – „protingas“. Kodėl užsimezga konfliktai? Nepagalvojama, kokia tuo metu žmogaus smegenų būsena. Kai reikėjo priimti sprendimus ir mąstyti, kas vyravo: „žalias“, „šiltas“ ar „protingas“? Kodėl taip nutinka? Nes nematome, kad žmoguje vyrauja „šiltas“, nesuprantame, kad kas nors yra emociškai susijaudinęs, ar sudarė sąlygas funkcionuoti „protingajam“? Kartais neurochemija smegenyse veikia taip, kad ne tik negirdime vienas kito, bet kalbame „skirtinguose aukštuose“. Labai svarbu pajusti, suprasti ir išugdyti žmogaus gebėjimą kalbėtis tarp visų trijų struktūrų. Taip sakė seminaro autorius.

Lektorius įsitikinęs, kad viena esminių problemų mokantis yra informacijos kiekis. Socialinė ir skaitmeninė aplinka keičiasi milžinišku greičiu. Kad smegenys susitvarkytų su šiuo iššūkiu, evoliucija išugdė žmonėms mechanizmą, juo smegenys nustato eiliškumą, kurią informaciją tenka apdoroti pirmiausia. Tai vadinama dėmesiu. Būtent gebėjimas sukaupti dėmesį ir yra mokymosi pagrindas.

Mokymai suteikė naujos patirties ir galimybių pasigilinti į žmogaus instinktų, emocijų ir intelekto subtilybes bei dermę, suprasti mąstymo įtaką žmogaus elgesiui ir sveikatai.


Švietimo centro informacija

 

 

image_print