Patyčių reiškinys yra būdingas visoms amžiaus grupėms. Agresyvus elgesys labiausiai reiškiasi ikimokykliniame amžiuje, ypač šiuo aspektu rizikingas 3–5 metų amžiaus tarpsnis, nes vaikas dar nėra pasiekęs tokio sąmoningumo lygio, jog suvoktų, kad tai daro tyčia, su tikslu įskaudinti kitą vaiką. Dažniausiai pasitaikanti patyčių forma ikimokykliniame amžiuje yra erzinimas ir pajuokimas, kuris pasireškia įvairių užgaulių replikų sakymu, grimasomis, tampymu už plaukų. Kita, šiam amžiui būdinga, forma – prasivardžiavimas. Vaikui augant plečiasi jo socialinių santykių tinklas. Vaiko draugų ratas itin sparčiai prasiplečia atėjus į ikimokyklinę ugdymo įstaigą. Jei santykiai su bendraamžiais klostysis nesėkmingai, tai didelė tikimybė, kad vaikas neturėdamas patirties kaip „susitvarkyti“ su kylančiomis nemaloniomis emocijomis, kaip socialinio atstūmimo pasekme, pradės agresyviu būdu reikalauti priėmimo į veiklą, žaidimus ir kt. Ikimokykliniame ir priešmokykliniame amžiuje vaiko agresyvaus elgesio apraiškas galima pastebėti įvairių veiklų, ypač žaidimų, metu. Darželis – ta vieta, kur vaikas mokosi tinkamu būdu išreikšti pyktį, valdyti agresyvų elgesį, siekti pozityviais būdais savų tikslų (ne atimti, o paprašyti žaislo, pasikeisti ir pan.).
Kovo mėnesį Krekenavos ugdymo įstaigos (Krekenavos lopšelis-darželis „Sigutė“ ir Krekenavos M. Antanaičio gimnazija“) dalyvavo įvairiose veikose, skirtose patyčių prevencijai ir kitokio žeminančio elgesio stabdymui.
Kovo 6 dieną Krekenavos lopšelio – darželio „Sigutė“ vaikams, Panevėžio rajono visuomenės sveikatos biuras suorganizavo edukaciją „Būkime draugais“. Šio renginio tikslas – atkreipti dėmesį į itin jautrią temą – patyčias. Renginio metu vaikai sužinojo, kodėl patyčios yra žalingos, kaip jas atpažinti ir ką daryti susidūrus su netinkamu elgesiu. Į svečius atvyko skautas, kuris edukaciją pradėjo draugystės mankšta. Smagus ir energingas užsiėmimas ne tik sužadino vaikų smalsumą, bet ir padėjo sukurti draugišką atmosferą. Po mankštos skautas papasakojo vaikams apie draugiškumo svarbą, pagarbų elgesį vienas su kitu bei tai, kaip padėti draugui, susidūrusiam su patyčiomis. Kad edukacija būtų dar įdomesnė, svečias vaikams pristatė keletą įtraukiančių eksperimentų: „Laimės ugnis“, „Draugystės debesėliai“, „Sniegelis“ ir kt. Šie smagūs užsiėmimai ne tik suteikė daug gerų emocijų, bet ir padėjo vaikams geriau suprasti draugystės, palaikymo bei bendradarbiavimo svarbą. Nuotaikingos edukacijos metu vaikai buvo labai susidomėję, aktyviai dalyvavo ir dalijosi savo mintimis apie tai, kaip būti geru draugu. Kovo 14 d. visuomenės sveikatos priežiūros specialistė pravedė užsiėmimą „Kurią pusę pasirinksi tu?“. Su „Pelėdžiukų“ grupės vaikais atlikome musės stebėtojos pratimą, nagrinėjome įvykusių patyčių atvejį, aiškinomės kaip kiekvienas galėtume prisidėti prie jų mažinimo. Klausydami pasakų „Sraigius Onsius ir draugystė“, „Beris ir Dolita“ sužinojo, kad galima maloniai bendrauti, nesipykti ir linksmai leisti laiką.
Paauglių patyčios skaudžiai veikia paauglio asmenybės augimą (pvz., krenta paauglio savivertė) ir socializaciją (pvz., sunkiau užmezgami nauji santykiai), gali sutrikti mokinių fiziologija (pvz., organų veikla, nervinė reguliacija), psichologija (pvz., paauglys tampa jautrus, praranda savikontrolę), mąstymas (pvz., paauglys jaučiasi bejėgis) ir elgesys (pvz., pamokų nelankymas, sutrinka paauglio dėmesingumas). Tyrimai rodo, kad mokinių patyčių patyrimas yra susijęs su jų dažnesniais ir labiau išreikštais savižudiškais polinkiais, dažniau įvardijama bloga pablogėjusi subjektyviai vertinama sveikata. Tyčiojimasis iš kitų susijęs su dažnesniu rūkymu, alkoholinių gėrimų ir nelegalių narkotinių medžiagų vartojimu, vaikai pasižymi žemesniu savęs vertinimu, neigiamų požiūriu į pasaulį, emociniu nestabilumu. Jie gali tapti uždari, apatiški, demonstruoti agresyvų elgesį.
Krekenavos M. Antanaičio gimnazijos 8 klasės komanda, kovo 18 dieną, dalyvavo interaktyvioje viktorinoje „Praleidžiu progą pasityčioti 2025!“. Atliekant užduotis mokiniai stiprino teigiamas nuostatas į socialiai priimtiną, pagarbų tarpusavio bendravimą, lavino gebėjimą atpažinti patyčių, netinkamo elgesio kito asmens atžvilgiu formas, analizavo atsakingo ir neatsakingo elgesio pasekmes, kūrė saugią ir pagarbą skatinančią aplinką, mažinančią patyčių atvejų. Komanda džiaugėsi pasiektu rezultatu. Iš 138 Lietuvos ugdymo įstaigų užėmė gana aukštą (17) vietą. Dalyviams įteikti organizatorių padėkos raštai. 8 -10 klasių mokiniai dalyvavo iniciatyvoje „Mano sėkmės istorija“, skirtos sąmoningumo didinimo mėnesiui BE PATYČIŲ 2025. Savo sėkmės istorijomis, kurios padėjo išspręsti patyčių ar kitokio skaudinimo problemą mokiniai dalinosi interaktyvioje Padlet lentoje. Šias veiklas iniciavo Kauno „Vyturio“ gimnazija ir Kauno švietimo inovacijų centras, o kadangi esame neabejingi šiai opiai problemai, prie jų prisijungėme ir mes. Gimnazijos psichologė Reda su 5-6 klasių mokiniais kalbėjosi tema „Ką daryti, jei susidūrei su patyčiomis?”. Veiklos metu diskutuota apie patyčių pasekmes, psichologinę savijautą. Mokiniai vaidino realias, mokykloje pasitaikančias situacijas, aptarė pagalbos būdus patiriant įvairių formų patyčias.
Tokie renginiai skatina empatiją, pagarbą bei bendruomeniškumą, ugdo supratingus ir draugiškus visuomenės narius. Tad šis mėnuo mums visiems dar kartą priminė, kad visuomenėje patyčių reiškinys yra vis dar aktualus ir opus klausimas, kurį turime spręsti visi kartu bendromis jėgomis. Tikimės, jog dalyvavimas edukacijoje, konkurse, iniciatyvoje, aktyvioje veikloje įgytos žinios prisidės prie patyčių problemos sprendimo.
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Aušra Džiugelytė