Laimėjus programos ,,Erasmus+“ 1 pagrindinio veiksmo bendrojo ugdymo mobilumo projektą Nr. 2023-1-LT01-KA122-SCH-000127532 „Mažais žingsneliais tvarumo link“, 2024 m. balandžio 22 -27 dienomis dvi Naujamiesčio lopšelio-darželio „Bitutė“ pedagogės dalyvavo Erasmus + kursuose „Environmental Stewardship: How to Reconnect with Nature“, kurie vyko Nicoje.
Kursų vadovė – Frances Osborne. Į kursus atvyko dalyviai iš Kroatijos, Italijos, Švedijos, Rumunijos. Visų šalių atstovai pristatė savo šalies švietimo sistemą ir savo atstovaujamą įstaigą. Įdomu tai, kad Švedijoje ikimokyklinukai iki -15 laipsnių šalčio pietų miego miega lauke. Rumunijoje dar nekalbama apie spec. poreikių vaikų integravimą į bendrojo ugdymo mokyklas. Italijoje, Kroatijoje didžiausi švietimo iššūkiai kyla dėl imigrantų vaikų ugdymo, daugiakalbystės.
Kursų vadovė – Frances Osborne. Į kursus atvyko dalyviai iš Kroatijos, Italijos, Švedijos
Susipažinome, kaip ekologinis ugdymas organizuojamas Nicos Anri Matiso pagrindinėje mokykloje. Penktoje klasėje vaikai, pasirinkę ekologinio ugdymo kryptį, vyksta į dviejų dienų žygį kalnuose, vėliau daro įvairius ekologinius tyrimus, bandymus, atlieka eksperimentus. Vėlesnėse klasėse, bendradarbiaudami su artimiausia pradine mokykla, jos mokiniams veda įvairias aktyvias veiklas, žaidimus ekologine tema. Apie tai mums pasakojo ir vaizdžiai parodė keletą jų vedamų veiklų pavyzdžių Anri Matiso pagrindinės mokyklos aštuntokės Sofija ir Helena.
Vykome į Maison de I‘Environnement parką. Jame buvusiuose vyskupo rūmuose įsikūręs edukacinis centras. Jame susipažinome, kaip veikia ekosistemos. Gilinome supratimą apie klimato kaitą ir artėjančius globalius pasikeitimus. Per drugelio gyvenimo ciklus, pokyčius, naujų jų rūšių migravimą iš Afrikos, mums buvo parodyta, kokie globalūs pasikeitimai vyksta mūsų artimiausioje aplinkoje.
Vėliau stebėjome šiame parke įrengtą maisto atliekų kompostavimo aikštelę, kuria naudojasi 600 arčiausiai gyvenančių šeimų. Sužinojome, kad į kompostines negalima dėti citrusinių vaisių, moliūgų, bei sergančių augalų. Pastarieji gali užkrėsti visą susidarantį kompostą, kurį tie patys gyventojai, kurie atneša maisto atliekas, išsiveža savo augalams auginti. Supratome, kad reikia nedidelių lėšų ir bendruomenės sutelktumo, kad būtų prisidedama prie tvarumo ir aplinkos saugojimo.
Kitą mokymų dieną praleidome atliekų tvarkymo centre, kuris kartu yra ir edukacinis centras. Šiame centre dirba tik vienas nuolatinis darbuotojas, o kiti – savanoriai. Centre daug skirtingų rūšiavimui skirtų konteinerių: popieriui, rūbams ir batams, elektronikos atliekoms, plastikui. Centras yra sudaręs sutartis su daugeliu perdirbimo įmonių, todėl nustatytomis savaitės dienomis tų įmonių atstovai konteinerius ištuština. Rūbai ir batai yra rūšiuojami, skalbiami ir keliauja į „Second hand“ parduotuves, kurios Nicoje yra labai populiarios. Žaislai, namų apyvokos daiktai, baldai, buitinė technika yra parduodami už labai žemas kainas nepasiturintiems žmonėms.
Kiekvienas žmogus gali atnešti jam nebereikalingus kokybiškus daiktus, kurie yra pasveriami, užrašomi į žurnalą. Priklausomai nuo atneštų daiktų svorio, kartą metuose, tam asmeniui yra mažinamas mokestis už buitinių atliekų surinkimą. Taip žmonės yra skatinami rūšiuoti, ne mesti daiktus į bendrus atliekų konteinerius, o pristatyti į atliekų tvarkymo centrą.
Šiame centre taip pat veikia edukacinės dirbtuvės, kuriose iš centre surinktų daiktų galima pasigaminti naujus daiktus, atnaujinti baldus, prikelti juos naujam gyvenimui. Taip atnaujinti daiktai keliauja į butikus arba kitų žmonių namus.
Centre daug knygų, kurias galima pasiimti nemokamai.
Yra sodininkystės erdvė. Joje auga įvairiausios vaistažolės, prieskoniniai augalai, auginami augalų daigai. Tai puiki vieta mokiniams susipažinti su augalais, o žmonėms, norintiems „prisilieti prie žemės“, bet neturintiems nuosavo žemės sklypo, puiki galimybė tai padaryti savanoriaujant ir prižiūrint augalus.
Šitaip veikiantis atliekų centras yra puikus pavyzdys, kaip galima padaryti mūsų gyvenimą tvaresniu, atgaivinti daiktus antram gyvenimui, ekologiškai auginti augalus, kaip atliekų tvarkymo centras gali tapti edukaciniu centru ir nuo mažų dienų ugdyti žmones, kurie bus atsakingi vartotojai.
Mokymuose daug kalbėjome apie natūralias valymo, kosmetikos, higienos priemones. Apie tai kalbėjusi lektorė Mette Theilmann pati sukūrė natūralias priemones, nes augina neįgalų vaiką ir pastebėjo, kad daugelis pramoniniu būdu gaminamų priemonių dirgina jautrią neįgaliųjų odą, o ekologiškos priemonės yra labai brangios. Ji pati mokėsi, kaip pasigaminti šias priemones namų sąlygomis, o dabar veda mokymus kitiems tėvams, auginantiems neįgalius vaikus ir susiduriantiems su tokia pat problema. Mokymų dalyviai dalinosi savo patirtimi, ką moka pasidaryti patys naudodami sojos, bičių vašką, jų aplinkoje augančias vaistažoles, eterinius aliejus.
Vėliau kalbėjome apie gamtos saugojimo apraiškas įvairiose pasaulio vietose, aptarėme, kodėl tai yra svarbu. Pristatėme, ką planuojame atlikti grįžę į savo įstaigas.
Džiaugiamės kursų metu susiradę naujų bendraminčių įvairiose Europos valstybėse, turime planų tęsti bendradarbiavimą per įvairius projektus.
Naujamiesčio lopšelio-darželio „Bitutė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja Paulina Skrickienė