Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijos mokiniams suorganizuotos veiklos apie sveikatai palankią ir tvarią mitybą

Jungtinių Tautų Maisto ir žemės ūkio organizacija tvaria ir sveikatai palankia mityba vadina tokią, kuri prisideda prie visapusiškos asmens sveikatos ir gerovės, turi nedidelį neigiamą poveikį gamtai, yra lengvai prieinama, įperkama, saugi ir kultūriškai priimtina.

Kiekvieno iš mūsų pasirinkimas, ką valgyti ar gerti, bei maisto gaminimo įpročiai turi įtakos ne tik sveikatai, gerai savijautai, bet ir daugeliui kitų svarbių sričių – aplinkos taršai, klimato kaitai, biologinei įvairovei ir kt. Tvari mityba prisideda prie visapusiškos asmens sveikatos ir gerovės, tausoja gamtą, maisto resursus, mažina maisto švaistymą, naudoja paprastesnius gamybos būdus, atsižvelgia į vietinę maisto gamybą bei produktų sezoniškumą. Be to, tai būdas prisidėti prie gamtos išteklių tausojimo kasdieniais mūsų pasirinkimais, kurie yra saugūs, lengvai prieinami, įperkami ir kultūriškai priimtini.

Vasario 5, 29 dienomis  Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijos mokiniams pravesta įdomi ir naudinga, praktinė veikla „Virtuvės istorijos arba kodėl tereikia viską suvalgyti“. Sveikatos specialistė 1ir 2 klasės mokiniams pademonstravo edukacinius, pamokančius filmukus apie maisto tausojimą ir taip kartu diskutavo, kaip kiekvienas iš mūsų gali prisidėti prie maisto švaistymo mažinimo.  Mokiniai prisiminė jau darželyje, pažintus maisto tausojimo ,,herojus“ Astą ir Luką, skaičiavo išmetamų maisto produktų kiekį, sprendė galvosūkį.

Apie 80 proc. mitybos turėtų sudaryti sveiki ir įvairūs maisto produktai. Daugeliui žmonių chroniškai trūksta tam tikrų vitaminų ir mineralų (dar kitaip Pasaulio sveikatos organizacijos vadinamų stebuklingų lazdelių), o jų nepakankamumas smarkiai atsiliepia sveikatai, savijautai bei išvaizdai. Daržovėse yra svarbių mineralinių medžiagų: kalio, kalcio, fosforo, magnio, sieros, geležies ir kt. Daugiausia šių medžiagų yra krapuose, špinatuose, petražolių šaknyse, moliūguose, kopūstuose, morkose, ankštinėse daržovėse. Daržovių ir vaisių mineralinės medžiagos ypač svarbios palaikant organizmo rūgščių ir šarmų pusiausvyrą bei normalią įvairių organų ir sistemų veiklą. Daržovėse, vaisiuose ir uogose gausu įvairių vitaminų, tokių kaip vitaminai C, A, K, PP, folio rūgštis, kai kurie B grupės vitaminai ir kt.

Įvairių spalvų daržovės turi skirtingų cheminių medžiagų, tad daržovių meniu turėtų būti spalvotas.

1 klasės mokiniai su mokytoja surengė sveikos mitybos valandėlę „Žalia spalva- sveikata!“, gamino labai skanų ir žalią „Pesto“ užtepėlę, kurio sudėtinės dalys buvo: bazilikas, riešutai, saulėgrąžos, citrina, česnakas, druska ir aliejus. Žalios spalvos daržovės naudingos virškinimui,  imuninei sistemai, turi daug skaidulų , vitaminų B ir C šaltinis. Mokiniai džiaugėsi ir mielai ragavo jį su duona ir žolelių arbata, taip papildydami organizmą reikalingomis medžiagomis.

Reklamos kūrėjai naudoja įvairius būdus įtraukti vaikus į produktų vartojimą.  Kūdikiams ir vaikams skirtų sveikatai nepalankių maisto produktų reklamavimas gali padidinti riziką susirgti lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis (toliau – LNL), nuo diabeto ir širdies ir kraujagyslių ligų iki vėžio. Be to, internetinė greito maisto ir saldžių gėrimų rinkodara yra susijusi su augančia visuomenės sveikatos problema – vaikų antsvoriu ir nutukimu, kurie gali lemti ne tik priešlaikinę mirtį nuo LNL, bet ir neigiamas pasekmes sveikatai visą gyvenimą. Apie maisto reklamas, kaip į jas reaguoti, į ką atkreipti dėmesį diskutavome su penktos klasės mokiniais.

Kovo 14 dieną minima matematikos (Pi) diena. Subalansuotas maistas svarbus protiniam darbui, o sveiki ir tinkamai pasirinkti maisto produktai gerina smegenų veiklą ir atmintį, padeda išlaikyti dėmesį ir įsiminti informaciją, didina atsparumą stresui, atsiranda aiškesnė logika, stipresnė motyvacija bei didėja kūrybiškumas. Šią dieną paminėjome su 8 klasės mokiniais. Matematikos mokytoja ir sveikatos specialistė pravedė integruotą matematikos ir sveikatingumo pamoką „Sveika mityba matematiškai“.  Mokiniai sužinojo, kokius maisto produktus geriausia rinktis pusryčiams, pietums,  vakarienei bei užkandžiams. Atlikdami matematinę užduotį išsiaiškino, kokią dalį lėkštėje turi užimti daržovės, vaisiai,  neperdirbti grūdai ir sveiki baltymai. Kartu priėjome vienos išvados, kad matematika + sveikatai palanki mityba = produktyvaus protinio darbo garantas.

Dalijamės pagrindinėmis sveikos ir tvarios mitybos rekomendacijomis:

  • Valgykite įvairų maistą.
  • Kiekvieną dieną valgykite visagrūdžių produktų.
  • Penkis kartus per dieną valgykite daržovių, vaisių ar uogų.
  • Kontroliuokite riebalų vartojimą.
  • Rinkitės liesą mėsą ir liesos mėsos produktus. Ribokite perdirbtos mėsos
  • ir raudonos mėsos kiekį.
  • Vartokite liesus pieno produktus.
  • Valgykite žuvį du ar tris kartus per savaitę.
  • Ribokite maisto produktus ir gėrimus, kuriuose yra daug cukraus.
  • Valgykite nesūrų maistą. Gamindami maistą ribokite druskos kiekį.
  • Rinkitės maisto produktus, pažymėtus simboliu „Rakto skylutė“.
  • Gerkite pakankamai vandens.
  • Valgykite reguliariai ir saikingai.
  • Žindykite kūdikius ir mažus vaikus.
  • Gamindami ar rinkdamiesi jau pagamintą maistą, rinkitės tausojančius maisto
  • gaminimo būdus.
  • Atkreipkite dėmesį į maisto produktų etiketes.
  • Venkite vartoti alkoholinius gėrimus.
  • Palaikykite energijos balansą, daugiau dėmesio skirkite fiziniam aktyvumui.
  • Siekite, kad jūsų mityba būtų ne tik sveikatai palanki, bet ir tvari.

Kelionė sveikos mitybos link yra tarsi turistinis žygis. Kiek laiko prireiks naujam žygio maršrutui įveikti, priklausys nuo kiekvieno noro mokytis tinkamai maitintis, o kovą su būsimomis ligomis laimės tie, kurie mąsto į priekį ir jau dabar renkasi tai, kas palanku sveikatai. Organizuojant ir vedant aktyvias veiklas ugdymo įstaigose, norime paskatinti mokinius siekti, kad kiekvieno asmens mityba būtų ne tik sveika, bet ir tvari.


                                                    Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Aušra Džiugelytė